Type-aanduidingen van de grote Crossley-motoren
Het eerste deel van de type-aanduiding van de grote motoren bestaat uit letters die het type aangeven, gevolgd door een getal. Bij de O-serie geeft het eerste cijfer uit het getal het aantal cilinders aan en de laatste twee cijfers de slaglengte in inches. Deze serie kon geleverd worden in olie, stadsgas of zuiggasuitvoering. De kleinste uitvoering had een slag van 10 inch, de grootste van 30 inch.
Bij de HD en HH-serie is het een volgnummer geworden zonder relatie met de slaglengte of vermogen of zo. Vanaf de HD werd alleen nog een dieseluitvoering geleverd, uitvoeringen op stadsgas of zuiggas werden niet meer geproduceerd.
Betekenis van letters en cijfers:
O | Oliemotor |
S | Zuiggas |
G | Stadsgas |
1 | een-cilinder |
2 | twee-cilinder |
E | uitvoering tbv electriciteitsopwekking |
I | Injection |
S | In de HD en HH serie was een electrische uitvoering met extra extra zwaar vliegwiel ook leverbaar. Dat werd wederom aangeduid met een S. Dit keer betekende dat dus niet Zuiggas, maar Speciale uitvoering. |
Hieronder een aantal voorbeelden
Eerste serie vanaf 1913 | |
O120 | Eencilinder oliemotor met een slag van 20 inch |
SE120 | Eencilinder zuiggasmotor met verzwaard vliegwiel en een slaglengte van 20 inch |
G226 | Tweecilinder stadsgasmotor met een slaglengte van 26 inch |
Tweede serie vanaf 1935 | |
HD | Eencilinder Horizontale Diesel met een normaal vliegwiel |
HDE8 | Eencilinder met verzwaard vliegwiel en een slag van 15 inch |
2HD | Twee-cilinder HD |
IHD | HD met Improved inspuiting, |
HDS7 | Eencilinder met extra verzwaard vliegwiel en een slag van 14 inch |
Derde serie vanaf 1950 | |
HH | Licht verbeterde opvolger van de HD |
IHH | HH met improved inspuiting |
2IHH | twee-cilinder IHH |
Mocht u verbeteringen of aanvullingen hebben, dan hoor ik dat graag!