De geschiedenis van de Lister-fabrieken
De fabriek is begonnen in 1867 toen R.A. Lister een smederij begon in Dursley, Engeland. Hij deed daar het gebruikelijke smidswerk voor de plaatselijke bevolking. Al snel werd de zaak uigebreid met de wat meer fabrieksmatige produktie van landbouwmachines zoals graanreinigers en eggen. In 1890 werd een melkafscheider geproduceerd waarmee room uit de melk kon worden gehaald.
Aan het begin van de twintigste eeuw vond de kleine benzinemotor steeds meer opgang en ook de firma Lister begon met het produceren van kleine motoren. In 1909 werd de eerste op de markt gebracht. In 1926 werd de beroemde "D-type"-motor op de markt gebracht. De firma telde toen al 2000 medewerkers. Tot in 1964 werd de "D-type" motor nog in Engeland geproduceerd, waarna de produktie nog een tijd doorging in India. De Lister-D is wellicht de meest verkochte motor uit de eerste helft van de twintigste eeuw, er werden er 250.000 gemaakt, en ook tegenwoordig zijn er nog zeer veel in omloop.
In 1937 nam Lister de firma Blackstone over, ook een gerenommeerde naam onder de motorenfabrikanten.
In 1965 moest Lister de zelfstandigheid opgeven toen het bedrijf werd overgenomen door de Hawker-Siddeley-groep. Het bedrijf werd in 1986 samengevoegd met Petter en ging daarna verder onder de naam Lister-Petter. Deze combinatie bestaat nog steeds en produceert nog vele, vooral wat grotere motoren.
In India zijn nog steeds een aantal firma's actief met het maken van sterk op Lister gelijkende machines, en deze gaan dan door het leven als zgn. Listeroids. Dit komt natuurlijk voort uit het feit dat India een Britse kolonie is geweest.
Wat minder bekend is het feit dat Lister ergens rond 1930 ook een aantal lichte lokomotieven heeft gebouwd.