Lister N of R
Technische | gegevens |
Brandstof | benzine |
Vermogen | ± 7-9 pk ? |
Omwentelingen | 350-450 /min ? |
Bouwjaar | 1915 |
Motornummer | 12615 |
Bosch 22 likmagneet | nummer 1818034 |
Ik heb deze benzine motor in bovenstaande originele staat gekocht in maart 2006. Het lijkt erop dat de krukkast een scheur heeft, dit zullen we later nog wel eens bekijken. In het vliegwiel hebben we een nummer gevonden en daarmee kunnen we de leeftijd achterhalen. De olie ziet er nog goed uit. De motor is los maar heeft geen compressie. De Bosch 22 likmagneet geeft een goede vonk. De olie en benzinepomp hebben we schoongemaakt, de oliepomp werkt naar behoren, de benzinepomp niet. Er zal wel een nieuwe pakking in moeten. Hier zullen we a.s. zaterdag eens naar kijken. De benzine tank is lekdicht. We zijn al een heel eind op de goede weg. Nog even controleren hoe de motor er van binnen uitziet, en of de olie mooi op de eindlagers loopt. Dit kan eenvoudig door het inspectiedeksel weg te nemen. En misschien kan hij zaterdag (bij gebrek aan een juiste slinger) door een andere motor gestart worden. We zullen zien. Alle bouten die we tot nog toe losgedraaid hebben gingen makkelijk los. Het is inmiddels zaterdagavond als ik deze pagina weer bijwerk. De motor vanochtend eerst gewogen en gelost. Hij weegt compleet met zijn eigen kar 870 kilo. De motor zelf zal dus een kleine 800 kilo wegen. Het inspectiedeksel hebben we verwijderd. Hierdoor kunnen we op de krukas en de drijfstang kijken. We kijken ook onder tegen de cilinder. Eerst maar eens meten. De slag is ongeveer 20 cm en de boring ongeveer 15 cm. Een goede kameraad heeft inmiddels de benzinepomp opgeknapt en deze pompt weer naar behoren. De pomp wordt weer gemonteerd. Ondertussen wordt er driftig gewerk aan een slinger. Het wordt nogal een groot geval, de krukasdiameter is namelijk 63 mm. Binnen in de motor zit een olieleiding verkeerd en eentje is er los. Dit wordt provisorisch verholpen. Ook constateren we dat er geen olielikker aanwezig is. Dit wordt tijdelijk opgelost door in de moeren van de onderste drijfstanglagers lange borgpennen te monteren en deze uit te buigen. Zo ontstaat er toch nog enige spatsmering. De tank zit nog gedeeltelijk vol met oude benzine. Er wordt een noodtankje gemonteerd en de carburateur wordt doorgeblazen. De vonk wordt nogmaals gecontroleerd en hij is nog steeds aanwezig. Voor de zekerheid wordt er toch nog een nieuwe bougie gemonteerd. Via het gat waar de bougie uitkomt wordt regelmatig wat benzine op de zuiger gegooid. Daarna bougie erin en draaien. We hebben wel iets wat op een verbranding lijkt maar het is nog veel te mager.
|
We krijgen de motor op mankracht niet gestart. Een keer geeft hij een paar klappen en rookt een beetje maar hij sterft weer langzaam weg. Dan maar een Jenbach JW15 uit de schuur gehaald en middels een platte riem gekoppeld aan onze Lister. Na enkele omwentelingen loopt de Lister en geeft enkele rake klappen. Na enkele pogingen lukt het om de Lister aan de praat te houden. Hij heeft een goed kwartier gelopen uiteraard met wat koelwater in de kop. We weten nu wat we in huis hebben. Hij is compleet. We hebben nog wel een lange weg te gaan voordat hij technisch weer 100% in orde is.
Hier vindt u wat informatie over de Lister-fabrieken.
Hier nog wat meer foto's.
Uit de titel helemaal bovenaan dit verhaal blijkt dat ik nog niet zeker ben van het type. Het zou een N of een R kunnen zijn. In verschillende gietstukken vindt ik een R. Of dit direct refereert naar het type is mij niet geheel bekend. Indien iemand nadere informatie heeft, neem dan gerust eens contact met mij op. De vliegwielen hebben een diameter van 790 mm en een dikte van 90 mm. De krukas is 63 mm dik. De poelie is ongeveer 60 cm,