Titan type 1
Technische | gegevens |
Brandstof | benzine |
Vermogen | 3pk |
Omwentelingen | 450 /min |
Bouwjaar | 1910 |
Bosch Magneto 841418 |
Ik heb deze motor gekocht in november 2004. Technisch was deze motor in een goede en lopende staat zoals afgebeeld. Dit is een bijzondere Franse motor. Hij is gebouwd in de streek Bretagne. De koeling geschiedt middels natuurlijke circulatie van het water, het zogenaamde thermo-syfon koeling systeem. De toerenregeling gebeurt middels de raak-mis regeling. Als de motor teveel toeren dreigt te maken wordt de inlaatklep niet geopend en slaat de motor een of enkele verbrandingen over omdat hij geen lucht en benzine mengsel krijgt. De ontsteking wordt via een likmagneet geregeld. De likmagneet is van het type Bosch 22 met nummer 841418. De motorkast is niet volledig gesloten, in de volksmond spreekt men in dit van een half open krukkast.
|
Benzinekraan openen, kijken of er benzine in de carburateur loopt, luchttoevoer bijna dichtzetten, een keer slingeren en hij loopt. Het geheel stond op een ijzeren kar met onooglijke wielen (zie bovenstaande foto), maar is inmiddels op een nieuwe kar gezet met een eikenhouten frame en ijzeren wieltjes. Ook is er een nostalgisch vat bijgezocht voor de koeling. Het is een 60 liters vat en voldoet uitstekend. Nu kan er een volle dag mee gedraaid worden en dan is het water lekker warm.