Titan type 3

 

Technische gegevens
Brandstof benzine
Vermogen 6 pk
Omwentelingen 425 /min
Bouwjaar 1911
Bosch Magneto 1293853

Het wordt voor iedereen steeds moeilijker om een unieke motor te vinden op de plaats waar Titan type 3hij/zij voor het laatst dienst heeft gedaan. Maar heel soms komt zoiets nog op je pad. Zo ook bij deze Titan.

Via de website kom ik in contact met een Belg, die in een heel klein dorpje in de buurt van Peyrabout (Guéret) in Frankrijk een 300 jaar oude boerderij heeft gekocht. Tijdens de koop was de goede man niet bewust van het feit dat er aan de varkenskotten nog een afdak was gebouwd. Tijdens snoeiwerkzaamheden vindt de man deze 'aanbouw' gemaakt van eikenhouten boomstammen en takken. Als dakplaat zijn lege oude olievaten gebruikt. Deze zijn doorgezaagd en weer vlak gerold. Echter de ribbels en de afsluitdoppen zijn nog goed zichtbaar. Onder dit afdak staat een Titan type 6 op een origineel onderstel met 2 houten karwielen en een grote trekboom van 3 meter. Waarschijnlijk voor het verplaatsen van deze motor middels ossen. Deze motor staat er zeker al 46 jaar, voor zover iedereen dit kan nagaan.

Er wordt een afspraak gemaakt om in België de eventuele verkoop te beslechten en de details van het ophalen door te nemen. We bezoeken ook nog een museum samen met de verkoper en zijn vrouw. Een vervolg afspraak wordt gemaakt. Als de Belg weer naar Frankrijk gaat zal hij ons op de hoogte brengen, wij zullen dan proberen om in 1 weekend op en neer te rijden en de motor te laden. Een reis van 1800 kilometer.

Eind oktober is het zover. We (een hele goede vriend en ondergetekende) vertrekken van vrijdag op zaterdagnacht om 2:00 met de auto en de grote aanhanger om op tijd voorbij Parijs te zijn. Dat loopt allemaal voorspoedig.  Om 7:00 passeren we de hoofdstad van Frankrijk, Parijs. We proberen de Eiffeltoren nog te lokaliseren, maar we hebben net iets teveel regen, en afslagen Het schuurtjeom ons hier druk over te maken. Omstreeks 13:00 uur komen we aan in Peyrabout. De Belgen zijn er nog niet. Dus maar alvast even kijken naar de motor. Hier komen we erachter dat de motor geen type 6 (10-11 pk) maar een 6 pk is. Op het typeplaatje is dus waar het type moest staan de pk's ingegeven. Hierdoor is de motor nogal wat kleiner dan verwacht, echter niet minder interessant. We warmen de soep op die we meegenomen hebben en eten een broodje. Het is stralend weer, dus dit alles is buiten geen straf. We hebben overigens totaal geen bereik op de mobiele telefoon in dit uitgestorven dorp.

Omstreeks 14:00 uur komen de Belgen met hun Mobilhome aan. Deze wordt direct geparkeerd onder bij de boerderij. We trekken een plan en besluiten om het afdak te slopen, zoals we al eerder in België overlegd hebben. Dit valt allemaal nog niet mee. De olievaten waren van een ouderwetse degelijke kwaliteit en nog steeds zeer dik. Ze zijn nog steeds niet makkelijk te verbuigen. Na een kleine 3 uur staat de motor in de zon. We bouwen onze meegebrachte lift met een bovenbalk van 5 meter op. Nu kunnen we de motor rechtstandig met een kettingtakel optillen, de as met de houten karwielen blijft mooi aan de grond staan. Door de kettingtakel over de balk te verschuiven, kunnen we de motor telkens een meter of vier verzetten. Na een keer of 6 komen we in de buurt van de aanhangwagen. We zetten de motor mooi boven de voorste as van de aanhangwagen.Het transport

De motor is geladen, de as met houten wielen ligt er ook op. Nu proberen we de auto weer op de weg te krijgen, maar dit gaat dus niet lukken. We staan op een onverharde weg die iets afloopt. Gelukkig komt de buurman net thuis en deze gaat samen met de Belg op zoek naar een tractor. Na 30 minuten is deze gevonden. Dan staan we binnen 5 minuten weer boven aan de weg en begint het aardig donker te worden. We ontsteken de lantaarns en pakken de zaklamp om alles weer in te laden en vast te binden. Dit is nog een hele klus. De auto wordt bij de buurman geparkeerd en we gaan met de Belgen mee naar binnen om naar hun restauratieproject te kijken.

Nu pas wordt het duidelijk hoe donker het kan zijn als er echt helemaal geen licht is. Doordat we in een gebied zitten met heel erg weinig bebouwing, is het hier echt stikdonker als je de zaklamp uitdoet.

In de woning van 300 jaar oud is geen elektriciteit meer. Deze is afgesloten omdat de installatie onveilig is. Het is een zeer groot restauratie project. Petje af voor het Belgische stel !!! Zij willen de komende 10 jaar hier de vakanties doorbrengen en met de hulp van een lokale aannemer de boel restaureren. Het dak is redelijk goed, de muren hartstikke dik, dus een goede basis is er wel. Als we rondlopen zien we wel dat er nog heel wat arbeid nodig is om er een leefbare omgeving van te maken. Ruimte is er voldoende, ook zit er een groot perceel grond bij.

aanhangerDe zolder is gemaakt van gebakken broodjes die over de balken eronder liggen. Hier zou vroeger graan gedroogd zijn. Ik loop een keer rond en vind tot mijn verbazing op muurplaat 2 slingers waarvan er 1 blijkt te passen op de Titan die ik zojuist aangeschaft heb. Tot mijn geluk mag ik beide slingers meenemen.

De huidige bewoners van de boerderij zijn vooral de vleermuis en de relmuis (zevenslaper). Hier waren overal duidelijk de sporen van te zien. Deze sporen zullen langzaam verdwijnen en dan zullen de nieuwe eigenaren hun stempel weer gaan drukken op dit bijzondere idyllische plekje.

We besluiten afscheid te nemen. We wensen de Belgen heel veel geluk en gaan op zoek naar de bewoonde wereld. We eten bij het fastfood restaurant met de grote M. We rijden gewoon rustig door naar huis en controleren regelmatig onze lading. Zo komen we om 5:45 uur veilig thuis aan. Hebben we toch in 28,5 uur 1825 km gereden, een schuur gesloopt en een motor opgeladen.  Titan type 3 typepl

Productie aantallen zijn niet beschikbaar van de Titan. Op het typeplaatje van deze motor staat de volgende tekst:

Moteurs "TITAN"
a Essence - Benzol - Gaz & Petrol
Pour l'industrie & l'agriculture
No ------  Type 6
--------------------------------------------------
Ch. Bourgeois. Counstructeur
Belle-Vue pres Charleville (Ardennes)