Overzicht van de grote gasmotoren

 Qua uitvoering zijn deze motoren gelijk aan de dieselmotoren met natuurlijk aanpassingen ten behoeve van het gasbedrijf. Zo hebben de motoren natuurlijk geen brandstofpomp, maar een mixer waarin gas en lucht gemengd worden. Ook hebben ze een magneet ten behoeve van de ontsteking. De luchtinlaat van deze machines is geheel anders vormgegeven.

De "G" uit de typeaanduiding staat voor gas, het eerste cijfer betreft het aantal cilinders, de laatste twee cijfers geven de slaglengte in inches.

Hoe groter de machine, hoe lager het toerental.

Er zijn in deze periode verbazend veel gasmotoren gebouwd, zowel op stadsgas als op zuiggas. Waarschijnlijk was gas eenvoudiger verkrijgbaar dan en een economisch alternatief voor olie.

Het vermogen in de tabel geldt voor stadsgas of aardgas. Bij zuiggas zal het vermogen ongeveer 6 procent lager liggen.

Ook voor de gasmotoren zijn elektrische versies geleverd, deze hebben dan een zwaarder vliegwiel zodat de loop gelijkmatiger wordt.

Een tabel met technische gegevens staat hieronder.

Type Pk Toeren

Boring
(inch)

Slag
(inch)
Diameter
vliegwiel
in cm
Gewicht
in kg
G111 13 475 5.75 11    
G112            
G113 19 400 7 13    
G114  23 375 7.75 14    
G115 27 340 8.5 15 168  
G116 32 330 9.25 16 183  
G117 40 310 10.25 17 198  
G119         213  
G120 55 270 12 20 229  
G121 73 260 13.5 31 236  
G122         236  
G123 87 240 15 23 244  
G124         259  
G126         274  
G128         290  
G129         320  
G130         320  
G220 110 270 12 20    
G221 146 260 13.5 21    
G223 174 240 15 23    
GE115 27 340 8.5 15 168  
GE116 32 330 9.25 16 183  
GE117 40 310 10.25 17 198  
GE119         213  
GE120 55 270 12 20 229  
GE121 73 260 13.5 31 236  
GE122         236  
GE123 87 240 15 23 244  
GE124         259  
GE126         274  
GE128         290  
GE129         320  
GE130         320  
GE220 110 270 12 20    
GE221 146 260 13.5 21    
GE223 174 240 15 23